GRUPPTRÄNING

Max 12 tränande i våra ordinarie grupper

Söker du träning som stärker dig inifrån & ut, träning som gör dig smidigare & ger dig en fin hållning, träning som förebygger ”slitage” eller kanske rent av rehabiliterar en skada?


Söker du träning som du har nytta av - både idag och i morgon? 


Du har kommit helt rätt!


På studion möts du av mycket inspirerande, motiverande och kunnig personal. Med små grupper finns mycket utrymme för instruktören att korrigera och guida dig personligen. Vi skattar dina önskemål högt, vi peppar och motiverar dig att nå dina mål!

Vi erbjuder följande klasser i vårt grupptränings-schema:

Balance4U - Läs mer

Body Awareness - Läs mer

Pilates Awareness - Läs mer

Pilates Matwork - Läs mer

Pilates Matwork Challenge - Läs mer
SomaMove® - Läs mer


Schema & Boka

Pilates - en smart träningsform 

Pilatesmetoden

  • För en naturlig och optimal hållning.
  • För balans mellan styrka, smidighet, stabilitet och muskulär uthållighet.
  • För balans mellan kropp och själ.
  • För ett ökat välbefinnande.
  • För att må bra.

Övningarna, som går att räkna till hundratals, kan utföras enbart med den egna kroppen men även med maskiner och redskap som bollar, vobblers, gummiband, vikter mm. 


Du tränar hela, kroppen hela passet med kroppsmedvetenhet och kontroll. Största fokus ligger på de djupa stabiliserande musklerna och andetaget. Koncentration, närvaro och precision är något som genomsyrar metoden. Vi letar upp svagheterna och obalanserna och återuppbygger kroppen. Vi letar upp den svaga länken och gör den stark igen.

balance4u


Pilatesmetoden är skonsam och säker och passar därför alla – oavsett kön, ålder eller fysisk status. Pilatesmetoden är ett suveränt komplement till vad du än tränar i övrigt och passar dessutom mycket bra som (p)rehabiliterande träning.

Den röda tråden - Pilates grundprinciper

  • Andning
  • Bäckenets placering
  • Bröstkorgens placering
  • Skuldrans stabilisering och rörelse
  • Huvudets och nackens placering

Träningsnivåer

Pilates Awareness

Teknik och grundövningar för ett skönt flöde i kroppen

Passar dig som vill arbeta grundligt med pilatestekniken samt hitta ett skönt flöde i kroppen. Stående övningar varvas med sittande och liggande övningar. Vi utgår från pilates basic-övningar och använder en del redskap för att guidas till fin teknik samt ge dig stöd och hjälp för att ta ut rörelsen optimalt. 

Pilates Matwork

Pilates Matwork är funktionell träning på en matta, med eller utan redskap, såsom bollar av olika storlek, gummiband, vobblers, cylindrar och vikter. Pilates är en träningsform som passar alla. I träningen kombineras styrka, smidighet, stabilitet, balans, koordination och uthållighet.  


I en Pilatesklass  sker en progression av övningarna under passet. Det här gör att du även som nybörjare kan hänga med och när du tycker att det blir tufft välja att bli kvar på den nivå som passar dig. Är du nyfiken på att lära dig mer om pilatesteknikens grunder rekommenderar vi dig att ta några PT-lektioner eller testa klassen som heter Pilates  Awareness.

Pilates Matwork  Challenge

Pilates Matwork Challenge är precis vad det låter som... UTMANANDE! Här tar vi ut svängarna rejält! Vi låter kroppen utgöra belastningen men använder ibland även redskap för att göra övningarna än mer utmanande. Ibland höjer vi tempot! Ibland gör vi övningen seg och statisk!


I en Challengeklass förutsätter vi att du är skadefri och gärna att du har tränat en del på studion innan så att både vi och du känner DIN kropp!

SOMA MOVE®

Soma Move® - Underbart, svettigt & jobbigt!

I Soma Move® tränar du med kroppen som ditt motstånd och underlaget som ditt redskap. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelser där du arbetar med kroppen som en enhet i harmoni med andningen. Du rör dig genom alla tre dimensioner och du kommer att uppleva en betydligt mjukare och rörligare kropp efter klassen. Mycket svett utlovas varje enskild minut... och passet är 45 minuter, så ta gärna med dig en handduk!

Body Awareness

Body Awareness - Mjukt, snällt & inkännande!

I Body Awareness har vi inspirerats av många olika tekniker och träningsmetoder: Pilates, Yoga, SomaMove, Feldenkrais. Alla övningar utförs i ett lugnt tempo och med stor medvetenhet kring rörelsens ytterläge och andetagets kraft. Några balansmoment finns också med. Större delen av passet som är 55 minuter görs i stående. Body Awareness passar ALLA och deltagarna uttrycker oftast efteråt "Såååå skönt pass!" 

balance4U

balance4U - Där kropp & själ möts!

I balance4U möts kropp & själ. Övningarna är inspirerade från yoga, pilates och tai-chi. 

Ditt andetag vägleder dig genom en serie av rörelser och positioner. Flexibilitet, dynamik, styrka och balans står i centrum. 

WORKSHOP FÖR NYBÖRJARE

PILATES MATWORK 

För dig som:

  • söker en ny träningsform!
  • vill börja styrke-, stabilitets- och rörlighetsträna på ett roligt, effektiv och säkert sätt!
  • kanske besväras av smärta från rörelseapparaten!
  • behöver komma igång med träning på ett skonsamt sätt!
  • är nyfiken på att börja träna på studion!
  • kanske har tränat pilates tidigare men behöver fräscha upp tekniken!

Vi går igenom grundprinciperna i pilatesmetoden! 


Tanke  Andning  Centrering  Kroppskontroll  Precision  Flöde

Vi lägger stort fokus på andetagets kraft och ser över positionering av bäcken/ländrygg, bröstkorg, huvud och nacke. Samt skulderbladens rörelse och stabilisering.

Vi varvar teknik med teori och i slutet av workshopen ägnar vi ca 40 min åt ett basic-level-pilates-matwork-pass. Efter avslutat pass guidar vi dig i hur du kan fortsätta din träning på studion och berättar om vårt utbud, boknings- och biljettsystem.

Datum i höst

4/9  25/9  30/10

Den här workshopen och träningsmetoden passar för ALLA!

Gammal som ung, man som kvinna!


Maxantalet deltagare är 6 personer så utrymme finns för diskussioner och funderingar. Vi kan däremot inte fördjupa oss i den enskilda personens eventuella ”skada”.

Workshopen är 2,5 timme. Priset är 450:-

Boka här

APPARATUS GYM 

För dig som:

  • Söker en ny träningsform!
  • Vill börja styrke-, stabilitets- och rörlighetsträna på ett roligt, effektiv och säkert sätt!
  • Som har tränat pilates matwork en tid och vill levla upp en nivå!
  • Som vill träna i small groups!
  • Som är nyfiken på att börja träna på studion! 

Vi lär oss maskinens språk & termer!

Loops  Springs  Footbar  Ropes  Platform  Boxes

Vi går igenom maskinernas ursprung och pratar mycket kort om J. Pilates Vi ser över maskinernas inställningar och reglage. 

Vi testar olika inställningar för en och samma övning för att få en känsla för maskinernas makalösa kapacitet att alltid ge dig den där extra utmaningen, eller ibland den hjälpande avlastningen.

Vi tränar ff.a. på reformern utifrån ett basic-program, men testar även ett par övningar på wunda-chair och någon lite mer avancead övning!

Datum i höst

28/8  2/10  23/10  27/11

Du kan vara nybörjare på pilates men vi fördjupar oss inte i metodens alla grundprinciper så det är en stor fördel om du har tränat en tid på mattan. Dessa kan du komplettera med workshopen pilates matwork!


Den här workshopen och träningsmetoden passar för ALLA! Gammal som ung, man som kvinna!

Maxantalet är 4 personer precis som i studions small groups apparat som du kan fortsätter den här träningen i!
Workshopen är 1,5 timme. Priset är 450:-
Boka här

YOGA

Samarbetspartners inom YOGA

JennYoga, Jenny Ström erbjuder yoga-kurser (yogalugn, ashtanga m.m.) Här kan du läsa mer.


JJ´s HealAway, Jennie Jansson erbjuder kurser i medicinsk yoga. Här kan du läsa mer.