gravid & mammabarn

GRAVIDTRÄNING

Gravid

Säker träning under graviditet!

GravidPilates är en effektiv och säker metod som med sina kontrollerade övningar och sitt stora fokus på andning hjälper dig att stärka upp både den posturala och bäckenbotten-muskulaturen, samtidigt som den ökar kroppskännedom, rörlighet och välbefinnande som kan gynna förlossningsarbetet och återhämtningen efter födseln! Gravid Pilates är säkert att utföra under alla tre trimestrar!


GravidPilates för att:

- Du ska kunna fortsätta hålla dig i rörelse så länge det bara går innan födseln.
- Minska ryggsmärtor, vilka lätt kan debutera på grund av förskjutningen av tyngdpunkten i kroppen.
- Ge dig förutsättningarna för en fortsatt god hållning och kanske t.o.m. förbättra den.
- Navigera och stärka bäckenbottenmuskulaturen, som ju utsätts för en stor tryckökning från fostret, för att förebygga t.ex. inkontinens. 
- Stärka och stabilisera rygg-, bäcken- och benmuskulatur för att minska trötthetsvärk och obehagskänsla kring ländryggen.
- Minska risken för Diastas Recti (delning av magmuskler). Förtunningen av bindväven mellan magmusklerna kan bli mindre om du får bättre kontroll av och starkare magmuskler innan förlossning.
- Stärka överkroppen; armar och bröstrygg, som är viktiga för att förbereda dig på alla kommande lyft och framåtböjningar och inte minst för att förhindra spänningar och obalans.
- Ge dig förutsättningarna för en snabbare återgång till den nivå du hade före graviditeten efter födseln.

GravidPilates på balance4you utförs i små grupper om max 4 personer, vilket ger en mycket trivsam känsla hos deltagarna som gärna hänger sig kvar och pratar efter avslutad träning.

Träningen utförs i pilates-gymet där vi använder oss av pilates-apparaturen samt annan utrustning (gummiband, vikter, bollar m.m.). Ibland är det bara din kropp som utgör belastningen. Vi lägger mycket fokus på andetagets kraft!

Vi har valt att hålla kurserna i 5 veckors intervaller då vi vet att det händer mycket under kort tid i den gravida kroppen. Skulle du missa något tillfälle pga sjukdom har vi svårt att erbjuda dig en förlängning eller ett inhopp i en parallell kurs (lite beroende av bokningsläget såklart), men du är välkommen att spara detta tillfälle till träning efter förlossning i någon av våra ordinarie grupper.

Se även Gravidmassage

MAMMA BABY TRÄNING

Pilates Nybörjare & Fortsättning

Pilates är en säker träningsform för att stärka dina inre & djupa magmuskler samt din bäckenbottenmuskulatur. Att lära sig att aktivera samt stärka de djupa magmusklerna är av stor vikt för att minska "diastasen" (magmuskeldelningen) som ca 30 % av kvinnorna lider av 8 veckor efter förlossning. 


Klassen fokuserar på de förändringar din kropp utsatts för under graviditet och förlossning. De hållningskorrigerande övningarnas syfte är att återfå bålstabilitet samt träna överkroppens styrka. Övningar för hela kroppen utlovas! 

Styrka & Puls

Träna rörlighet, styrka och kondition.

Vi tränar i eget tempo och fortsätter fokusera på bäceknbotten men här adderar vi vikter och andra redskap för ökad utmaning. Du kommer att få testa på SomaMove-rörelser och andra funktionella rörlighets- och styrkeövningar.  Du bör ha god grundkontroll av din bäckenbotten. 


När du tränar hos oss gör du det i små grupper med max 6 mammor! Vi ser gärna att ditt barn inte kryper för långt från din matta!

DEEP CORE

Säker och effektiv träning i "small group"    

Den här kursen passar dig som har smärta i rygg eller nacke, dig som behöver återfå funktion i bäckenbotten och magstöd eller dig som vill öka din förståelse och stärka kroppen inifrån djupet av din core för att kunna fungera bättre i din vardag eller få ut mer av din träning.

Det är lätt hänt att de inre magmusklerna inte hänger med - vilket kan leda till sämre teknik, smärta i ryggen och en känsla av nedsatt kontroll av ditt bukstöd.Kroppen skapar kompensationsmönster där det saknas rörlighet, stabilitet eller styrka vilket kan ge sig i uttryck i att en annan kroppsdel blir överbelastad på ett eller annat sätt.Kursen syftar till att öka förståelse och balans i kroppen där varje kurstillfälle har ett specifikt fokus:

  1. Andning, avslappning och förståelse för varför vi behöver lokalisera och slappna av i en muskel innan vi kan aktivera och arbeta med den.
  2. Aktivering av bäckenbotten och djupa magmuskelcylindern i relation till andning.
  3. Aktivering och styrka i bäcken och sätesmuskulatur.
  4. Rörlighet i bröstrygg.
  5. Fläta samman alla verktyg.

Pilatesmetoden och "MammaMage" utgör grunden i kurserna!

Pilates är en säker träningsform för att bl.a. stärka dina inre & djupa magmuskler samt din bäckenbottenmuskulatur. 

"MammaMage" övningarna har till stor del samma syfte med en större fördjupning i att just navigera och stärka bäckenbottenmusklerna.
I båda metoderna är andningen mycket central!

Den här kursen kan dumed fördel delta i direkt efter födsel för dig som fött barn!


Kurserna ges endast i "small group format" - för att ge möjlighet till diskussioner och hands-on när det behövs.