Vi erbjuder bl.a. personlig tränare, pilates och somamove i Täby

GRUPPTRÄNING

PILATES -  se mer information nedan

SOMA MOVE® - se mer information nedan

PILATES

PILATES ÄR EN TRÄNINGSFORM SOM PASSAR ALLA unga, gamla, friska & fysiskt begränsade. I träningen kombineras styrka, smidighet och balans. Alla är unika och tränar efter sin egen förmåga, det spelar med andra ord inte någon roll om du är nybörjare eller avancerad.

DET ROLIGA MED PILATES är att du snabbt märker resultat. Övningarna hjälper till att stabilisera hållningsmusklerna som ligger närmast skelettet. När dessa muskler är starka kan de hjälpa dig att hålla leder på sin naturliga plats och minska smärta vid exempelvis ryggont.

Vi erbjuder Pilatesträning från rehab- & nybörjarnivå till mer avancerade klasser. Vi har även ett pilatesgym med apparatus. Du kan träna både i grupp och med Personlig Tränare. I perioder erbjuder vi även Pilates för nyblivna mammor, workshops m.m.

 

VILKEN NIVÅ SKA DU VÄLJA?

 

PILATES BACK - Prehab & Rehab
Lågintensiv träning där du tränar med enbart kroppen som belastning (ibland kanske du får använda något redskap för att vägledas till god teknik). PilatesBack är anpassad för dig med skada och smärta. Instruktören är Leg. Fysioterapeut och kan hjälpa dig att hitta alternativa rörelser om så behövs. PILATES ÄR MYCKET EFFEKTIVT VID RYGGPROBLEMATIK (trötthetssmärta, återkommande ryggskott, diskbråck m.m.) Hösten 2017 har vi valt att erbjuda denna träning som en kurs - du får även ett lättare program som du kan utföra hemma mellan kurstillfällena. Läs mer om kursen under flik AKTUELLT. Det går även att drop-in-träna i mån av plats, bokning gör du under flik BOKA.

 

PILATES MATWORK
Medelintensiv nivå med en progression av övningarna under passet. Du tränar med "kroppen som belastning" men olika redskap kan användas t.ex. stora bollar, små bollar, ringar, cylindrar och gummiband. Passar även för nybörjaren!

 

PILATES CHALLENGE
Intensiv träning där tempot är högre. Övningarna i Pilates Challenge är mer utmanande både vad gäller styrka och rörlighet. Pilates Challenge passar för dig som har lite längre erfarenhet av Pilatesträning och är skadefri.

 

PILATES APPARATUS
I Pilates Apparatus gymet hittar du två olika maskiner:

Reformer: en säng med en glidande plattform och ett metallfjädringssystem.

Chair: en stol, även denna med ett metallfjädringssystem som är kopplad till en pedal. 

Övningarna är näst intill oändliga. Du tränar smidighet, styrka och stabilitet, många gånger i en och samma övning. Totalt finns åtta maskiner (fyra av vardera) och du alternerar övningar mellan de båda maskinerna under en klass i gymet.

SOMA MOVE®

SOMA MOVE® Du tränar på ett atletiskt men ändå mjukt sätt. Du arbetar med kroppen som ditt motstånd och med underlaget som ditt redskap. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där fokus är att arbeta med kroppen som en enhet i harmoni med andningen. 

Inom SOMA MOVE® arbetar vi med kondition, uthållighet, styrka, explosivitet, stabilitet, rörlighet och koordination. Vi segregerar dem aldrig utan låter dem fylla kroppen som en möjlighet.

Vi erbjuder även en SOMA MOVE® EASY för dig som kanske har en lättare fysisk begränsning i kroppen. Denna är schemalagd tisdagar kl 9:00 och är 55 minuter lång. 

AMS (Aspera Movement System) - YFR (Yin Fascia Release) - 3PM (Three Planes of Motion)

Aspera Movement System - "Möblera om i din kropp"

AMS, Aspera Movement System, är ett system för kroppsavläsning, funktionstester, manuella behandlingar av myofascia (YFR) och röresler i alla rörelseplan (3PM) samt bedömning och formgivning av interventioner (övningar/rörelser). Genom AMS kan du utveckla din rörelsepotential och minska ev. smärtprobelmatik.

Systemet bygger på samspelet och interaktionen mellan kroppens olika strukturer genom gravitationen. Systemet utgår ifrån förståelsen att kroppen är en sammanhängande enhet och att all rörelse som sker och inte sker i kroppens olika strukturer kommer att påverka hela kroppen. AMS utgår ifrån foten olika rörelsemönster för att se och förstå stora komplexa skeenden i kroppen.

Du kan läsa mer under flik AKTUELLT

3PM - Three Planes of Motion

NYHET hösten 2017

3PM är ett rörelsesystem som utvecklar din rörelse- och prestationsförmåga genom de tre rörelseplanen. Övningarna bygger på samspelet och interaktionen mellan kroppens olika strukturer. Systemet utgår ifrån förståelsen att kroppen är en sammanhängande enhet och att all rörelse som sker och inte sker i de olika strukturerna kommer att påverka hela kroppen.

Level 1 innefattar övningar som syftar till att "väcka musklerna" genom fria rörelser och öka kroppsmedvetenheten. Med en uppladdning av strukturerna strävar vi efter att skapa ett så stort rörelseutslag som möjlig (Full Range of motinon). 

3PM Level 1 erbjuds i ett första skede som kurs med ett litet antal deltagare. 

Du kan läsa mer under flik AKTUELLT 

REHABTRÄNING / FYSIOTERAPI

Rehabträning är för dig som har en fysisk begräsning p.g.a. skada. Skadan kan vara av vilken art som helst. Pilates har visat sig mycket bra som både förebyggande träning och rehabiliterande träning vid ryggbesvär. Du kan också behöva annan riktad träning och det hjälper vi dig med. Är du osäker på hur och vad du ska träna tveka inte att höra av dig till oss. Hos oss hittar du Leg. Fysioterapeut. Vi hjälper dig antingen individuellt eller i grupp, exempelvis PilatesBack. Balance4you tar emot patienter från bl.a. Euro Accident och Falk Health Care, DKV och Länsförsäkringar (remiss krävs). Balance4you har inget landstingsavtal, vilket gör att du INTE kan komma på högkostnadskort/frikort. 

PERSONLIG TRÄNING

Personlig träning vänder sig till dig som har beslutat dig för att investera i dig själv och din hälsa. Dina mål kan variera i det oändliga. Träningen sker i våra lokaler eller vid önskemål utomhus. Om du är nybliven mamma så är du mer än välkommen att ta med ditt barn (men vi ser helst att barnet inte har börjat krypa). Vår spjutspets är Pilatesmetoden och annan Funktionell Träning men tveka inte att höra av dig om du har andra specifika önskemål.

 

Personlig Träning DUO

Du kanske gärna vill träna tillsammans med någon när du tar personlig träning. Det kan vara en bra motivationsfaktor! Ta med din make, vän, mamma... Ni kommer peppa varandra att uppnå era mål!

GRAVID & MAMMABARN TRÄNING

För dig som väntar barn har vi specialanpassad Pilates träning i Apparatus Gymet. För tillfället erbjuds gravid träning endast i form av personlig träning.

 

MammaBarn Träning - PILATES & Soma Move Easy
Du hittar information under flik AKTUELLT om kommande kurser. 

 

"MAMMA-MAGE" TRÄNING
Har du svårt att komma igång med träning igen efter graviditeten? Tycker du att magen "hänger" och är slapp? Har du fortfarande sviter kvar av "foglossning"? Känns ditt bäcken "sladdrigt"?

Efter graviditet och förlossning är det inte ovanligt att magen har svårt att "dra ihop sig" igen. Pga den ökade belastningen och trycket under graviditeten, spänns magmusklerna ut och det kan ibland bli en mer eller mindre kvarstående delning av "den vita linjen" (linea alba). Detta kallas rectus diastasis, många nyblivna mammor kallar det "mammamage". Låt oss hjälpa dig med ett passande och stegrande träningsprogram. Det är av yttersta vikt att "skynda långsamt" och det primära är att kunna aktivera den djupast liggande transversala muskeln. Detta kan ta mer eller mindre lång tid - men muskeln finns där.

Boka tid hos Rosanna Fondin som är utbildad "MammaMage tränare" alt. hos Catrin Andersson, leg. fysioterapeut. Skicka din förfrågan till info@balanceforyou.se